субота, 3 вересня 2016 р.

Учимо дітей приймати правильні рішення



Учимо дітей приймати правильні рішення

Як навчити дітей бути рішучими і приймати правильні рішення?



Один з найефективніших способів підтримати дітей у прагненні ста­ти успішними, щасливими й корисними людьми – на­вчити їх приймати правильні рішення, а потім дозволити діяти самостійно.
Так, діти повинні робити не­правильні вчинки. Хибні рішення й наслідки їх прийняття допо­магають навчитися приймати правильні рішення в майбутньо­му. Однак проблема виникає тоді, коли хибні рішення приймаються постійно.
Це зазвичай відбувається тоді, кати батьки не покладають на них відповідальність, а виручають з неприємностей, які є наслідком саме їхніх неправильних рішень. Такі діти вважають, що не пови­нні нести відповідальність за свої рішення.
ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ, ЯКІ ВМІЮТЬ ПРИЙМАТИ РІШЕННЯ
Надання дітям права приймати рішення – це поетапний процес, що грунтується на особливостях віку, ступені зрілості й досвіді прийняття рішень. Іноді давати дітям повну свободу прийняття рішень просто небезпечно. Але ви можете почати навчати їх цього, починаючи з раннього віку.
Наприклад, не варто приводи­ти дітей у найближчий магазин і казати, що вони можуть вибрати все, що завгодно; варіанти вибору можуть просто приголомшити. Але ви можете дати їм можли­вість вибрати між твердим льодя­ником, шоколадною цукеркою й жувальною гумкою (або ще краще – між кунжутним печивом, фрук­тами й арахісовим драже), і тоді їм легше буде вибрати частування за смаком. З віком збільшуйте кількість наданих варіантів. Потім підвищуйте значення рішень, які дітям треба приймати (наприклад, діти можуть вирішувати, чим вони будуть займатись, або визначати коли лягати спати). Щоразу вони повинні взяти на себе відповідаль­ність за наслідки своїх рішень. Крім того, збережіть за собою право вето, але використовуйте його розсудливо.
НАВЧІТЬ ПРИЙМАТИ ПРАВИЛЬНІ РІШЕННЯ
Навичка прийняття правильних рішень є складним процесом на оволодіння яким ідуть роки.
Починається він з ознайомлення дітей зі значенням прийняття рі­шень. Перший крок полягає в тому щоб навчити їх обмірковувати майбутні дії. Кілька секунд роз­думів допоможуть дітям запобігти прийманню великої кількості хиб­них рішень. Ловіть своїх дітей "пе­ред стрибком", тобто тоді, коли ви бачите, що вони збираються діяти необдумано, зупиняйте їх і проводьте через весь процес при­йняття рішень.
Наступний крок полягає втому, щоб навчити дітей думати, перш ніж діяти. Діти повинні питати себе: "Навіщо я буду це робити?". Ви повинні домогтися, щоб діти розуміли мотиви своїх рішень. Одна із проблем полягає в тому, що діти часто зіштовхуються із супе­речливими мотивами. Вони мо­жуть знати, що діяли нерозумно, і все одно роблять так через тиск однолітків.
Потім дитина повинна спитати себе: "Якими будуть наслідки моїх дій?", що на їхній мові звучить, як "У які неприємності я можу потрапити?".
Вони повинні оцінити ризики й вигоду від своїх рішень. Проблема полягає втому, що діти часто недо­оцінюють втрати й переоцінюють користь від своїх рішень. Те, як ваші діти відповідають на це за­питання, залежить від наслідків та очікувань, які ви для них уста­новлюєте. Якщо ви виховуєте дітей у релігійних традиціях, вони будуть приймати більш зважені рішення.
Ще одне складне запитання для дітей: "Як моє рішення вплине на інших людей?". Унаслідок при­родного егоцентризму в юному віці діти можуть навіть не за­мислюватись над тим, на кого, крім них, може вплинути їхнє рішення. Навчивши дітей замис­люватись над цим запитанням, ви допоможете їм приймати рішення найбільш вигідні і для себе, і для інших людей.
І, нарешті, мабуть, найважли­віше запитання, яке діти повинні ставити перед собою: "Наскільки рішення слугує моїм інтересам?". Коли діти усвідомлюють власні інтереси, вони підходять до за­кінчення вивчення процесу при­йняття рішень.



ТРЕНУВАННЯ ПРИЙНЯТТЯ ВДАЛИХ РІШЕНЬ
Ви можете допомогти своїм дітям навчитися приймати пра­вильні рішення, поетапно трену­ючи їх. Допоможіть відповісти на перераховані ключові запитання й разом зробіть продумані кроки в напрямку до прийняття рішення. Після прийняття рішення до­поможіть їм оцінити, наскільки правильним було це рішення і, якщо воно виявилось невдалим, який урок вони можуть отримати на майбутнє.
Ви також можете описати ді­тям гіпотетичні ситуації (на­приклад, моральна дилема, чи можна брехати другу) і залучити їх до розмови про те, які рішення вони будуть приймати в таких ситуаціях. Але якщо ви будете тренувати їх і давати можливість набувати досвід при­йняття правильних рішень, вони будуть використовувати його в дорослому житті.
Використані матеріали з газети "Факт".
  Г. Недвецька, завідуюча бібліотекою-філією №13

Немає коментарів:

Дописати коментар